#12 Dilemma.

Assalamualaikum.

Aku rasa aku dalam dilemma bab masuk bidang jurusan Usuluddin ni. Tersepit di antara bidang yang telah dipohon dan minat sendiri.

Usuluddin vs Art.

While I was browsing facebook timeline, i read this status from someone about her friend.

Her friend is studying medic but her her room mengalahkan bilik ustazah. Itu yang dia mention. Her friend is a leader of an usrah and must been busy with meetings and stuffs. But she able to give answer to one’s question with dalil. Dan menakjubkan bila dia hafal kesemua 30 juzuk alquran.

I was amazed. dia ambil medic tapi hafal 30 juzuk. like how on earth did she do that? aku yang memohon jurusan usuluddin ni pun tak semua surah pendek aku hafal. memalukan je. i feel like bukan bidang aku pun usuluddin ni. entahlah…

then aku browsed oulak blog ustaz hasrizal saifulislam.com. aku dah baca pun sebelum ni tentang artikel dia yang bertajuk PELAYARAN MENGENAL FUNGSI DIRI. Artikel ni memang sesuai untuk aku dan untuk mereka yang masih lagi tercari-cari kelebihan diri dalam bidang mana. Imad (pemuda dalam artikel tersebut) sudah pun ham pir tamat pengajian bidang perubatan tapi masih belum pasti kecenderungannya di mana.

 

kata-kata yang menjadi p perangsang  kepada diri saya ialah 

“Saya faham apa yang ustaz maksudkan. Kalau kita buat attachment contohnya, jika belajar sambil lewa, kita pun tak pasti kita berpotensi atau tidak di bidang itu. Kecuali kita buat habis-habisan, barulah kita tahu bidang itu adalah bidang kita atau tidak” Imad cuba menyimpulkan analogi saya.

“Benar. Jika memang bidang kita, segeralah bercucuk tanam dan memakmurkan daratan kita itu. Jika bukan bidang kita, jangan berlengah untuk terus belayar dan mencuba daratan-daratan yang lain” saya menambah.

Apa pun kita buat, buat sehabis baik.

 

Leave a comment